Hett inom webbdesign: Unika sajter och ökat ansvar
Det är mycket som sker inom webbdesign just nu, speciellt med tanke på att hela världen plötsligt är tvungen att förlita sig på internet och världen online till en mycket större grad än någonsin förut. Under utvecklingens gång har vi också sett de “hårdkodade” sajterna ersättas av mallar och generella plattformar, som sedan har berikats med allt fler anpassningsbara funktioner och tillägg. I nästa steg ser vi nu att allt fler företag och varumärken väljer att utveckla sina egna gränssnitt och plattformar från grunden, för att kunna erbjuda sina kunder en unik upplevelse som är fullständigt anpassad till varumärkets identitet och mål. Det är inte längre tillräckligt att ha en hemsida som ser ut som alla andras hemsidor, utan behovet av autentiska och genomarbetade sajter har ökat kraftigt.
Vi ser även en rörelse mot allt positivare och gladare marknadsföring. Människor världen över kämpar för överlevnad och mental hälsa har blivit väldigt aktuellt inom alla kulturer, samhällsklasser och åldrar. Som formgivare har vi insett att vi har stor inverkan på vår omgivning och nu är det viktigare än någonsin för oss alla att ta ansvar för de budskap vi sprider, oavsett om vi designar reklam åt kontor Vasastan eller en bank på Piccadilly Circus. Alla människor är lika värdefulla, sårbara och det är nu väldigt uppenbart att vi måste börja ta mer ansvar för vad vi skapar som kreativa, produktiva medlemmar i samhället. Om någon där ute hade fått för sig att ändamålet helgar medlen så är det dags att vakna upp.